Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

21 januari 2014

Tips voor het vervangen van suiker door stevia

Kan ik in de wafel recepten suiker vervangen door Stevia?  Wat moet je weten?

Stevia is een suikervervanger en 300 keer zoeter dan gewone suiker.

100 gr suiker = 10 g Stevia.
1 lepel suiker = 1 lepel stevia (in volume)

Mijn ervaring is dat je met wafel recepten echt wel wat kunt "spelen" en dus gebruik ik sowieso altijd minder vetstof EN minder suiker dan er geschreven staat ... ze zijn nog altijd even lekker!  Ik zou dus bij elk recept met suiker de omzetting doen naar stevia (kijk hierboven) maar altijd aanpassen aan eigen smaak.   Je kan er ook nog altijd meer suiker (of andere zoetstof) boven op doen, maar je kan je zoetstof niet meer uit het deeg halen!

Ook zou Stevia de smaak van het recept wat veranderen.  Als je het niet meer lekker vindt, probeer dan zeker eens een andere suikervervanger!

Happy waffle-dieting!

1 opmerking:

torfs gilbert allemaal foto's zei

bedankt voor de info,
en je moet de smaak van stevia wel gewoon worden