Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

22 augustus 2017

Luikse Wafels van een kraampje!

Dit zou een recept moeten zijn voor Luikse wafels zoals je van een kraampje kunt kopen.  Ik heb ze zelf nog niet getest, dus laat me zeker weten hoe ze smaken!!!

500 g bloem (verdeeld in twee porties 300 g+ 200 g)
150 ml water
50 g verse gist
70 g suiker
2 eieren
15 g boter en nog een keer 200 g boter
300 g parelsuiker


  1. Maak 150 ml water lauw in een potje op het vuur en klop hierin met een garde de verse gist goed los. Zorg dat het water lauw blijft (voel met uw vingers) en niet warm, anders zal de gist sterven. Blijf goed kloppen met de garde.
  2. Doe 300 gram bloem in een kom en voeg er de 70 gram suiker, de eieren en 15 gram boter aan toe. Giet er dan lauwe gistwater bij. 
  3. Roer alles met de garde tot een samenhangende massa. Dit wordt de gistende "voordeeg" die straks rustig zal rijzen zodat je een samenhangend, luchtig deeg krijgt. 
  4. Vooraleer te laten rijzen, voeg je er de overige 200 gram bloem bij, een snuifje zout en de overige 200 gram boter. 
  5. Laat een 15 tal minuten rijzen.
  6. Werk nu al het deeg door elkaar in de kom met de hand.
  7. Voeg indien nodig een extra beetje bloem toe en kneed tot het deeg niet meer aan je vingers plakt.
  8. Strooi wat bloem op een werkvlak en kneed verder met de hand.
  9. Bol het deeg op en 
  10. druk tot een ronde uit. 
  11. Doe er dan de parelsuiker over, duw in het deeg en 
  12. rol het deeg op tot een worst.
  13. Snijd in stukjes van 100 gram en bol ieder stukje op. 
  14. Laat de bolletjes 15 minuten rusten onder een natte handdoek tot ze mooi gerezen zijn.
  15. Bak ze in een warm wafelijzer 5 a 6 min tot je de caramel begint te ruiken.

2 opmerkingen:

torfs gilbert zei

Hallo, volg jou blog al een tijdje hoor en vindt het leuk om al die gerechten te lezen en soms ook eens te proeven
maar ik schrijf weinig reactie om dat ik zo geen goed schrijver ben,
maar vindt wel dat je blog zeker mag gelezen worden hoor zeer knap werk

Nog en fijne dag verder

Leen zei

Beste Gilbert,
Dat zijn lieve woorden! Ik zal mijn best doen om de site wat te updaten!
Ik ben aan een kookboek aan het werken, met allemaal recepten van mijn
mama...misschien kan ik er daar wel een paar van op de site zetten!
Alvast bedankt voor je fijne reactie!
leen